Klusdag 2 – Rockgarden gereed

De rockgarden is af en bereidbaar! Na een goede tweede dag klussen kunnen beide afdalingen bereden worden. De rechter afdaling (van bovenaf gezien) is een uitdaging voor de recreant, de linker een ware aanwinst voor de wedstrijd. Het geheel moet zich nog wel even zetten. Stenen moeten vaster komen te liggen en ingereden worden.

De rechter afdaling is bedoeld voor de recreant. De hoogteverschillen en de grootte van de stenen zijn beperkt. Het is een goede oefenbaan om op rotsondergrond te leren rijden. Wees echter wel voorzichtig. De losse stenen zijn op dit moment nog onvoorspelbaar.

De linkerafdaling is veel zwaarder. Ons advies is deze alleen te rijden als je zeker bent dat je voldoende rijvaardigheid hebt. Bovenaan is het hoogteverschil het grootst, maar onderaan wordt veel stuurkunst gevraagd. De afdaling zal buiten wedstrijden afgesloten worden. Hiervoor wordt nog een afsluiting geplaatst.

Het plateau bovenaan zal nog aangepast worden. De stenen zullen netter neergelegd worden waardoor een goede start kan worden gemaakt.

Hieronder een aantal foto’s.

Advertenties

3 thoughts on “Klusdag 2 – Rockgarden gereed

  1. Beste Kokkie, hartelijk dank voor je kritische noot. We vinden veiligheid belangrijk en waarderen dus je input. Ik wil graag een reactie geven op uw uitspraken.

    De kale berg is geen onderdeel van de vaste route, maar een alternatieve uitdaging. De wegwijs bordjes verzoeken de recreant rechtdoor achter deze berg langs te fietsen. Diegene die toch deze berg op gaan kiezen hier bewust voor. Het parcours is er daarom niet onveiliger op geworden.
    Als je de alternatieve route niet kunt afleggen dan heb je ook niets te zoeken op het stuk daaronder, wat er reeds een aantal jaar ligt. En dus moet je er dan ook helemaal niet komen en de vaste route achter deze berg langs volgen.
    Het waarschuwingsbord is een tijdelijk bord om te zorgen dat de recreant gewaarschuwd wordt dat er veranderingen zijn aangebracht. Dat betekent dat een ieder die hier naar boven rijd eerst gaat kijken of zijn/haar rijkwaliteiten voldoende zijn om het betreffende stuk af te leggen. Het valt niet te voorkomen dat mensen toch dergelijke dingen gaan proberen. Dat kan een gebied in de Alpen ook niet.

    Het nieuwe parcoursdeel zal na de wedstrijd van komend weekend geëvalueerd worden door de gemeente, de tourvereniging en de wedstrijdorganisatie. Er zal bekeken worden of het geheel kan blijven liggen of afgesloten dient te worden. Er zal dus stilgestaan worden bij de veiligheid.

    Persoonlijk ben ik benieuwd naar een echte motivatie waarom dit te moeilijk lijkt voor een recreant? Bent u zelf mountainbiker? Heeft u moeite met de afdaling? Of ziet het er gevaarlijk uit? Ik hoop dat we het hier uitgebreider over kunnen hebben.

  2. Er is hard geklust door diverse mensen…helaas is er voor de meeste recreanten nu een gevaarlijk stuk bijgekomen op het parcours. Zelfs de alternatieve route is voor de recreant niet veilig om zomaar even te gaan rijden. Hierbij is dus een waarschuwingsbord op zijn plaats. Als ik mij niet vergis was het de bedoeling om het parcours toegankelijker te maken voor recreanten, dit lijkt mij duidelijk geen vooruitgang. Als men zo graag over rotsen wilt rijden ga dan naar een gebied met voldoende rotsen, in het alpen gebied bijvoorbeeld.

Reacties zijn gesloten.